onsdag 25 februari 2009

Nazisterna och det ockulta

Nazisterna och det ockulta är en bok skriven av Paul Roland. Jag sprang på den för inte alls länge sedan i Tumba bokhandel där det suggestiva hakkorset på framsidan antydde något lite hemligt och kanske farligt. Ockultism, nazister! Vad kan vara mer sensationslystet. Eftersom boken var relativt billig åkte den med hem.

Det jag hittade mellan pärmarna var dock långt ifrån den sensationalism jag hade väntat mig. Förvisso är boken bristfälligt översatt från orginalspråket, men den bär ändå med sig en viss trovärdighet i språket. Utan tvekan är det en välresearchad bok, både ur ett ockult och ett historiskt perspektiv. Den stora frågan som ställs i början av Nazisterna och det ockulta - det vill säga om Herr Hitler hade sålt sin själ till djävulen för att få makt - besvaras med ett stort "nja". Det finns inga bevis för att Hitler, eller för den delen hans medarbetare (med ett fåtal undantag) var särskilt satanistiskt lagda. Däremot fanns det ibland många av dem en övertro på ockulta fenomen.

Skall man vara kritisk så har författaren vissa tendenser att dra slutsatser som är lite långsökta. Problemet är att han själv mer eller mindre ar livet av de högtflygande hypoteserna, så det är svårt att klaga på det också.

Det är en spännande bok, inte minst för att den behandlar ett så "kittlande" ämne som det förbjudna ockulta och det än mer förbjudna nazistiska, men den ger ändå en ganska god inblick i intrigerna bakom führern och hur Hitler hela tiden använde sig av olika lojaliteter och spelade ut dem mot varandra för att hålla sig på toppen.

Det här är om inte annat en mycket roande bok som tveklöst kommer att ingå i min repertoir när jag skrver 40-talsäventyr till till exempelvis Hellboy eller Adventure. Rolig bok, inte så seriös, men den har sina ljusglimtar och den är som sagt var välresearchad.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , ,

Inga kommentarer: