lördag 29 mars 2008

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

En omfattande och något besvärlig titel på en bok som inte innehåller mer än 160 sidor (och det inkluderar litteraturlistan). Liza Marklund och Lotta Snickare har skrivit - av brist på annat uttryck - ett kvällstidningsreportage om vilka minor karriärstörstande kvinnor kan gå på i just karriären.

Det första problemet jag personligen stöter på är den tidningsartade tonen. Det är språket som stör. Jag blir lite irriterad på det lättsamma och förenkalde språket. Visst, jag inser att det förmodligen behövs snabblästa böcker i vårt samhälle också, men jag dras (som ni förmodligen kommer att märka) till lite tyngre och seriösare språk. En snobbism från min sida, men så läste jag boken på mindre än två timmar också.

Det andra är att bägge författarinnorna verkar söka någon slags bekräftelse från läsaren med sina "mitt livs novell" inslag. Där ondgör de sig över hur de blivit behandlade, både hemifrån och på arbetet och det är nästan så att jag som läsare vill sträcka ut en hand och klappa dem på huvudet och säga "men stackars dig!" Och vips så har de omformat sig ifrån starka kvinnor som visar hur en slipsten skall dras till svaga offer som inte kan påverka situationen de befinner sig i. De här är ju inte särskilt uppmuntrande! Jag vill för tusan veta hur jag UNDVIKER det, inte lyssna på en massa gnäll!

Nåväl.

Jag är övertygad om att den här boken kan vara bra för människor som inte ens kommit i kontakt med feminism, härskartekniker och annat otäckt tidigare, eller för de som vill ha något lättsmält att bli upprörda över, men för mig var den något av ett nerköp efter Nina Björks och Petra Östergrens alldeles utmärkta böcker. Med andra ord tillförde den här boken inget nytt, möjligtvis påminde den mig om att jag skall vara arg och upprörd över sakernas tillstånd. I alla fall lite.

Näe, det här är väl inget jag rekommenderar för den hugade läsaren.

Läs vidare:
Liza Marklunds hemsida
Om Lotta Snickare på Piratförlaget

Andra bloggares åsikter om:
, , , ,

Inga kommentarer: