fredag 28 mars 2008

Porr, Horor och Feminister

Jag lade precis ihop (nåja, jag HAR ett par sidor kvar) pärmarna på Petra Östergrens bok "Porr, Horor och Feminister" som är den andra boken "feministisk" litteratur jag läst de senaste tre veckorna. Att jag överhuvudtaget började läsa den var en direkt följd av "Under det rosa täcket" av Nina Björk, som jag fick rekommenderad till mig av Herr Klokbok.

Det är en "upprörande" bok, som med sin skarpa och annorlunda syn på både porr, horor och feminister, tar ett steg utanför det accepterade synsättet på dessa företeelser. Porr är nämligen normativt sett dåligt. Det uppmuntrar till våld, det objektifierar kvinnor och det är äckligt! Östergren visar en annan aspekt av det hela. Hon påpekar att istället för att objektifiera kvinnor, så visar det kvinnor med sexuell makt, kvinnor som tar för sig och som styr över sitt eget sexliv. Hon påpekar också att det här är något som inte är accepterat i samhället, och att det därför bedöms utifrån ett moraliskt synsätt snarare än ett faktabaserat synsätt. Enligt Östergren finns det inga belägg för att män blir våldsamma av att se på porr. Hon är naturligtvis inte odelat positiv. Det finns enligt henne mycket dålig porr också, men det är inte den enda typen som förekommer. Med sin argumentation vill hon påvisa att de ställningstaganden som görs ofta utgår ifrån den tyckandes egen syn på vad som är "normalt" sex. Allt som faller utanför ramarna för "normalt" sex är dåligt och våldsamt.

Detsamma gäller för hennes syn på prostitution. Det är inget enkelt ämne Östergren ger sig i kast med, men hon lyckas förmedla (till mig) en helt annan bild av prostitution än den media framhärdar med, dvs att det är dåligt att vara prostituerad, de som är prostituerade är intvingade i det och mår dessutom kass. Och just det... de knarkar.

Istället träder en nyanserad bild av vad det KAN innebära att vara prostituerad fram. Det handlar också om kvinnor som tar kontroll över sina liv, som istället för att kämpa med två lågbetalda jobb, make och familj faktiskt säger "nej, det måste finnas ett bättre sätt, andra villkor, bättre möjligheter" och väljer prostitution som den möjligheten. Östergren påpekar också att det visst finns prostituerade som mår dåligt, men att den bilden redan propageras kraftigt i media, så varför förstärka ytterligare? Det är inte de personerna som behöver synas, utan snarare de som faktist fått ut något av sin verksamhet.

Jag får erkänna att den här boken har fått mig att ifrågasätta många av mina "sanningar" som jag har burit omkring på en stor del av mitt liv. Därför rekommenderar jag varmt Östergrens bok. Även om man är i sin fulla rätt att inte hålla med om hennes slutsatser, så bör man ta den till sig, läsa den och inse att det finns en helt annan sida av dessa företeelser som man inte får höra talas om i media eller debatter.

Läs vidare:
Isabella Lunds blog
Petra Östergrens hemsida
Nina Björk på Wikipedia

Andra bloggare om
, , , ,

Inga kommentarer: