torsdag 1 maj 2008

Operation B

Gabriella Håkansson har skrivit boken "Operation B", som jag under dagen har läst med andäktig häpnad. Vilken bok! Finns det ens sådana böcker på svenska? Tydligen. Operation B är en bok i en svårplacerad genre, som med sitt kalla och vetenskapliga språk förstärker den känsla av absurdism som jag omedelbart drabbas av när jag börjar läsa.

Håkansson har som sagt ett intressant språk, som trots sin kortklippta och vetenskapliga ton ändå rinner fram över sidorna. Ett veritabelt smörgåsbord för oss som är lite smågalna redan, och som går och väntar på att bli ännu tokigare.

Boken är indelad i tre ganska korta delar, ännu en anledning till att den är snabbläst tror jag. För varje kort berättelse som avslutas så skuttar min läslust som en glad hund vid dörren och vill springa vidare.

Den första delen handlar om en anonym ung dam som letar efter ett studieobjekt. Exakt i vilket sammanhang hon skall studera objektet framgår inte, men efterhand får jag ett hum om att det rör sig om någon form av sällskap som gjort det till sitt syfte att studera mänskligheten. Vi får följa den unga damen allt efterhand som hon studerar Vincent som är hennes objekt och det hela tar en ände med förskräckelse. Fram på sidorna träder en neurotiskt renlig hemmafru som har studiet av sitt objekt som enda fokus. Kort sagt. Hon blir knäpp.

Den andra berättelsen följer en annan ung dam som också håller sig till klassiska hemmafrusysslor. Hennes studier handlar om miniatyrer, och hon har i det syftet bestämt sig för att studera Erik Bäcklund som i sin tur studerar insekter. I det syftet har han fyllt en hel lägenhet med dem. Även Eriks observatör framstår som mer eller mindre neurotiskt renlig, och när hon sent omsider träder ur Eriks liv lämnar hon en oklanderligt rengjord lägenhet efter sig.

Den sista berättelsen knyter ihop hela boken, men av spoilerskäl tänker jag inte gå in exakt på vad den innehåller. Det jag dock kan säga att Håkansson med sin elegant upplagda triptyk har fått det att kräla längs ryggraden på mig. Det här är en bok tung av konspirationer, men den har ändå en underhållande och svart humor i tonen som jag uppskattar. Jag rekommenderar den definitivt, om inte annat för att den är ovanlig och en riktig läsupplevelse.

Läs vidare:
Gabriella Håkanssons hemsida

Intressant?

Andra bloggare om:
, , ,

Inga kommentarer: