onsdag 30 april 2008

Härskartekniker

Elaine Bergqvist har skrivit en "uppdaterad" bok om de härskartekniker Berit Ås hittade under sitt arbete. Den är något utökad jämfört med de fem tekniker Ås lär ut, och den innehåller även en frågeställning om vilken typ av härskartekniker kvinnor respektive män troligast tar till när de vill förminska någon, eller få makt genom att trampa på någon annan.

Det finns många exempel i boken. På ett sätt förstår jag varför Bergkvist har så många utav dem, på ett annat sätt gör jag det inte. Det är väldigt svårt som läsare att i vissa fall inte tycka att de som råkat ut för exemplen är rätt mesiga. Jag börjar också ifrågasätta de "offer" som råkar ut för det gång på gång. Något måste de ju göra för att ständigt hamna i den situationen?

Svaret får jag ett par sidor längre bak i den nästan 250 sidor långa boken. Man kan nämligen även härska över sig själv med härskartekniker.

Men exemplen då. Jag stör mig på en del av Bergqvists förslag på hur man skall hantera dem, för precis som hon själv säger - det talade ordet tolkas på så många fler grunder än det skrivna. Ibland inflikar hon ett leende i beskrivningen av hur man skall konfrontera en person som använder härskartekniker och i mitt huvud blir det istället för att lösa en konflikt en upptrappning i kombination med orden hon föreslår.

Det beror med största sannolikhet på min egen tolkning av läget. Själv har jag utsatts för härskartekniker ända sedan jag kom ut i arbetslivet, till och med tidigare än så (det kallas mobbing) så jag känner igen mycket av det Bergqvist säger, även om jag som sagt är lite skeptisk till vissa delar av hennes lösningar på problematiken.

För någon som aldrig har konfronterats med de här teknikerna, för någon som precis blivit chef och upplever att det är dålig stämning på jobbet helt plötsligt och för någon som snabbt och lätt vill sätta sig in i vad härskarteknikerna innebär är det här en helt okej bok att börja med. Den är tydlig, överskådlig och lättläst.

Vad den däremot inte kan lära ut är gruppdynamik, ledarskap och så vidare. Elaine Bergqvist är också retoriker och det färgar naturligtvis det hon har att säga. Hon är inriktad på retoriken, hur du för dig, vad du säger och hur du säger det när hon diskuterar de här teknikerna.

Läs vidare:
Elaine Bergqvist på Franks förlag
Elaine Bergqvist på talarforum

Intressant?

Andra bloggare om:
, , ,

1 kommentar:

property hunter sa...

Great looking web site. This has been quite helpful. Thank you so very much for this valuable information continue your web page and good luck, we at Addhunters shifted this service to a level much higher than the broker concept. So, if you’re willing to buy a property in Qatar in terms of investment or moving to a new home, here are some perfect options for you. You can see more details please visit our web site. Property for sale For sale in lusail Qatar