fredag 27 mars 2009

Devil Bones

Med jämna mellanrum lämnar jag de fina salongerna och läser vad som generellt sett kan klassas som skräplitteratur. Böcker som är roliga att läsa, alltså. En sådan bok är Kathy Reichs Devil Bones som precis som alla andra böcker Kathy Reichs har skrivit handlar om Temperance Brennan, en rättsantropolog. Tempe får till skillnad från sina verkliga motsvarigheter göra både det ena och det andra som tveklöst kan kallas för mer polisarbete än antropologi.

Jag tycker om böckerna av samma anledning som jag tycker om serier som Xena och Buffy. Det är inte överdrivet djupt, men det distraherar och roar.

I den här boken skall Tempe lösa ett fall med en skalle som hittats i en källare, och en kropp som sköljts upp på stranden. Skallen i källaren visar sig vara en ung afro-amerikansk kvinna och spåren leder till en ung man som inte bara är wicca (gasp), utan även speldesigner. SJÄLVKLART får sig våldsamma spel en rejäl känga av författaren, medan hon visar mer förståelse för wicca.

Det som irriterar mig med boken är att jag sitter och mer eller mindre berättar för Tempe vad som hänt med kroppen som sköljts upp på stranden. Jag kanske har läst för många Dexter-böcker, eller kanske sett för mycket CSI, men svaret på gåtan så att säga stirrar mig rätt i ansiktet redan i inledningen av fallet. Jag sitter och hoppar på stolen och försöker få den otroligt sega Tempe att fatta att kroppen är... Men det kan jag ju inte avslöja här.

Det är en helt okej bok. Lite roande, lite underhållande och precis så lättsmält som en bok skall vara.

Inga kommentarer: