fredag 17 oktober 2008

Könskrig

Könskrig är en ganska spretig antologi sammanställd av Tove Leffler och Elin Alvemark. I den har ett antal unga författare fått komma till tals om jämställdhet, feminism och svårigheterna de upplever i samband med förhållandet till identitet och feminism och de gränsdragningar som oundvikligen uppstår i vardagen.

Jag är inte helt förtjust i formatet. Visst belyser den problem och ser på feminism ur en annan vinkel, och ställer frågor som är obekväma, förmodligen både för läsaren och författaren, men jag tycker mig inte få något direkt ut av den. Det finns inga handfasta råd eller positiva upplevelser att hänga upp läsandet på.

Jag blev rent av deprimerad när jag läste den, vilket i och för sig kan ha att göra med att jag var deprimerad redan innan jag läste, och det kanske sänkte läsupplevelsen något.

Den här boken behövs säkert, för nästan alla böcker om feminism och förhållandet mellan manligt och kvinnligt behövs. Om debatten finns så finns också möjligheten till förändring.

Läs vidare
Tove Lefflers hemsida
Elin Alvemarks blogg

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

Inga kommentarer: