måndag 27 oktober 2008

No. 1 Ladie's Detective Agency

No. 1 Ladie's Detective Agency är en ljuvlig bok skriven av Alexander McCall Smith. Den är till bredden fylld av ett naivt språk som genom upprepningar och uttryck som "the daddy" gav mig ett intryck av att den var, tja, lite puckad.

Men det bästa jag kunde ha gjort, och som jag faktiskt gjorde, var att inte ge upp och sluta läsa, för bitarna faller så elegant på plats i berättandet att jag häpnar över McCall Smiths eleganta sätt att väva inte bara en berättelse, men förutsättningarna för att skapa en riktigt intelligent bok. Språket är naivt, men huvudpersonen, Precious Ramotswe, är vare sig naiv eller som jag först trodde, lite korkad. Istället uppenbarar sig en smart kvinna med en stark personlighet och en otrolig förmåga att iaktta.

Jag är förbluffad över hur McCall Smith kan lyckas lura mig så grundligt bara genom språket, och dessutom få mig att förstå att det inte var så dumt som det kanske framstod. Ljuvligt.

No. 1. Ladie's Detective Agency är egentligen en rad med småberättelser inom ett ramverk. Ramverket består av hur Precious Ramotswe bygger upp sin detektivbyrå, med förhoppningen om att kunna livnära sig på det yrket. Hon har fått ett arv från sin far som hon använder för att starta detektivbyrån, men det är ingen omedelbar lyckoträff. Hon får kämpa, och Precious är konstant orolig för om hon valt rätt, om hon kommer att lyckas eller om hon bara kastar pengar i sjön.

Inom ramberättelsen finns de små uppdrag hennes detektivbyrå får, och det rör sig om allt från en pappa som har flyttat in hos sin dotter, men som dottern misstänker inte är pappan, till en försvunnen pojke. En del av berättelserna är kortare och andra är längre, och de passar i varandra som ryska matruschka-dockor. Jag är mycket imponerad av McCall Smiths språkbruk och sitter här och tänker att "sådan skulle jag vilja bli när jag blir stor". En skicklig författare. Rekommenderas


Läs vidare:
Alexander McCall Smiths hemsida

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

Inga kommentarer: