tisdag 18 november 2008

Impro

"Impro" av Keith Johnstone är en bok som i första hand behandlar teaterimprovisationer. Det betyder dock inte att den inte går att applicera på många andra olika områden i livet. Det är en veritabel ocean av kreativitet att ösa ur, och Johnstone går ofta in på angränsande områden när han skriver. Skrivande, till exempel, får sig en släng av hans imponerande improvisationstekniker. Hans avsnitt om automatisk skrift påminner mycket om de övningar jag har i min bok om dadaistiska spel, också det en mycket kreativ bok.

Det genomgående budskapet i Impro är dock detta - våga misslyckas. Vi har sedan skolåren blivit programmerade med uppfattningen att det finns ett rätt sätt att göra saker på, alla andra sätt är förkastliga och bör inte användas. Kliver vi utanför de här ramarna blir vi bestraffade. Är vi fantasifulla och lite smågalna blir vi bestraffade. Det Johnstone egentligen talar om är de begränsande normer som omger oss alla.

Efter att ha läst boken känner i alla fall jag mig mycket tryggare i min roll som kreatör, och vet att även om jag får obehagliga idéer ibland, så kan de idéerna mycket väl dölja något som ligger mycket djupare.

För alla som verkligen vill se bortom sina egna pådyvlade begränsningar och utvecklas som människor är det här en alldeles utmärkt bok, och jag rekommenderar den varmt.

Läs vidare:
Keith Johnstones hemsida

Andra bloggare om:
, , , , , ,

Inga kommentarer: