måndag 4 augusti 2008

Jämställt språk

Jämställt språk är en liten skrift ifrån Språknämnden av Karin Milles som handlar om - just det - jämställt språk. Det är en ganska "rakt på sak"-bok. Den tar upp diverse problem med skrifter och dylikt, och även bra sätt att lösa sagda problem.

Det är som sagt en kort skrift, en liten bok, men trots begränsat utrymme lyckas den ändå med sitt ambitiösa syfte, det vill säga att lära mig som läser hur jag skriver på ett sätt som inte viktas åt något håll, vare sig det gäller kvinnor eller män, och det finns exempel på hur skrifter framhåller könen både negativt och positivt, vilket jag tycker är bra. Det är ju trots allt exempel jag vill ha när jag skall lära mig skriva jämställt.

Jag får erkänna att boken än inte haft någon större genomslagskraft i mitt eget skrivande, men det beror måhända på att jag inte till så stor del skriver om andra människor, utan utifrån mitt eget perspektiv. Däremot har den haft stor inverkan på hur jag läser och tar till mig texter. Förut kunde jag rygga inför en text utan att veta varför. Med bokens analyser i ryggsäcken har jag ännu ett verktyg att ta till när jag tittar på texter jag läser, och inte helt sällan är det just det kraftigt vinklade språket som får mig att reagera.

Kort sagt är det här en bra bok för den som läser mycket och vill veta mer om mekanismerna bakom hur språk uppfattas. Det är ingen bok om retorik, och den går heller inte särskilt djupt in på semantik, men det är en bra praktisk skrift för den som av en eller annan anledning vill skriva jämställda texter och är nyfiken på hur det går till.

Läs vidare:
Artikel i Corren
Karin Milles berättar om boken i P1s Språket (från 7/5 -08)

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

Inga kommentarer: