tisdag 12 augusti 2008

Liquor

Poppy Z. Brite - en av mina favoritförfattare - har skrivit en bok som heter Liquor. Den är inte alls lik några av de tidigare böcker jag läst av henne, Swamp Foetus, Exquisite Corpse eller Drawing Blood. Det beror mest på att hon har tonat ner spökerierna och det övernaturliga, samt splattret och sexet, och tonat upp det hon är bäst på, det vill säga att skriva bra böcker om relationer. Och mat och New Orleans.

När jag köpte boken tänkte jag i banorna "undrar om hon kan skriva om något så tråkigt som en restaurang och ändå få det att bli bra" men tji fick jag. Brite behöver inga spektakulära effekter och blodssprutande sår för att skriva bra böcker. Hon är en otroligt skicklig författare, och nu när jag tänker efter har det aldrig varit våldet och splattret som lockat mig till hennes berättelser, utan relationsbeskrivningarna och de intensiva miljöerna. Jag ÄR i hennes berättelser, jag ser det tydligt när jag läser. Vilket är något av en nackdel när det gäller splatter :P.

Men i alla fall. Liquor handlar om G-man och Rickey, två kockar som kommer på det perfekta konceptet för en restaurang i New Orleans. Alkohol.

Rickey och G-man ger sig in i restaurangdjungeln med beslutsamhet och en önskan om att kontrollera sitt eget öde, något som inte riktigt funkar som de vill, eftersom de båda saknar kaptial och ett namn. När Lenny Duveteaux erbjuder sig att backa dem i deras företag är Rickey till en början tveksam, men går till slut med på det.

Inte nog med att Rickey och G-man ställs inför utmaningarna med att starta en restaurang, Rickeys före detta chef är övertygad om att Rickey är ute efter honom, och i sin ökande paranoia får också Rickey mer och mer av skulden för hans egna misslyckanden.

Men det är inte för storyn som jag läser Brites böcker, storyn är ganska lam, om man skall vara helt ärlig. Det är för beskrivningarna och relationerna och de fantastiska miljöerna. Brite är en mästarinna på allt det. Jag rekommenderar boken för alla som tycker om mat och New Orleans. Och lite lågmäld gaylitteratur. G-man och Rickey är nämligen inte bara partners, de är även ett par.

Läs vidare:
Poppy Z. Brites hemsida
Poppy Brite på Livejournal

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag har läst rätt lite Brite, men jag är väldigt imponerad av hur vackert det brukar vara trots att det hon skriver om knappast borde få en att reflektera över skönhet i första taget.

devilkitten sa...

Jo, det är hennes otroliga skicklighet att beskriva som lyser igenom i vad hon än skriver. Hon är... wow... fantastisk på det.