söndag 24 augusti 2008

Ghosts of the White Nights

L. E. Modesitts tredje del i böckerna om operadivan Llysett DuBois och hennes make Johan Eschbach, före detta spion och miljöminister, tar det numera berömda paret till Ryssland och ett besök hos tsaren.

Modesitt inledde den här serien med boken "Of Tangible Ghosts" där han låter Eschbach träffa sin diva Llysette för första gången, och även se till att hon befrias från kejsar Ferdinands inflytande. Det är den enda boken i serien jag inte har läst, men faktum är att jag inte behöver läsa den. Modesitt är bra på upprepningar, såpass bra, faktiskt, att jag blir lite trött på dem efter hand. Men det betyder också att det går att läsa böckerna fristående, och det är inte illa, med tanke på den detaljerade värld han målar upp.

Det handlar om alternativ historia, nämligen. Utan tvekan min favoritgenre. Inblandat i den här alternativa verkligheten finns också en hint av steampunk, vilket jag älskar högt. Man har upptäckt att människors själar (i Modesitts tappning blir de spöken, ghosts) kan stanna kvar och att man genom att manipulera en viss frekvens även kan få spökena att ge sig av ifrån en kropp i förtid. Den här manipulationen orsakar då antingen omedelbar död, eller zombiefiering av teknologins offer. Det här är teknologi som är olaglig och förbjuden på alla vis, men naturligtvis slåss de olika världsmakterna om den konstant. I den här boken är det Ryssland som förment lagt vantarna på teknologin, eller i alla fall vissa delar av det ryska styret. Eschbach och hans fru Llysette skickas dit på uppdrag att avstyra ett hotande krig mellan Ryssland och Preussen. Naturligtvis är även spökteknologi involverad och uppdraget visar sig vara lite mer omfattande än vad som först presenteras för den före detta spionen.

Modesitt behandlar både vardag och extraordinära sammanhang med en trevlig känsla för vad som är intressant för (den här) läsaren, och jag kan utan problem leva mig in i Eschbachs värld. Det är en vardaglig småmysighet som drabbar mig mitt ibland den före detta spionens sötsug och matlagande som jag finner förtroendeingivande och gosig. Jag tycker om böckerna.

Läs vidare:
L. E. Modesitts hemsida
Officiell fansite

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

Inga kommentarer: