tisdag 5 augusti 2008

Orx - Nasty, Brutish & Short

Orx - Nasty, Brutish and Short av Raven Daegmorgan är precis vad det utger sig för att vara. Otäckt, brutalt och kort. Och då menar jag inte innehållet i rollspelet, utan hur Daegmorgan genomgående uttrycker sig.

Att läsa boken "Jämställt språk" innan jag gav mig på Orx var kanske mindre genomtänkt, eftersom jag hade något av ett feministiskt tänk när jag läste. Ack, det borde jag inte ha haft. Daegmorgan börjar med att tacka sin fru och sina barn för att de har förlängt produktionstiden. Han fortsätter sedan med att i sitt språk basha vanliga rollspel, upphöja sitt eget och kort sagt bete sig rätt otäckt. Det finns en hel del förtäckta homofoba referenser i texten också. Jag misstänker att Daegmorgan tyckte att det han skrev var roligt. Tja, om det är kul att driva med rollspelare, homosexuella och kvinnor, så okej. Då var det kanske kul. Jag har inte alls samma referensramar som Daegmorgan. Tack gode gud för det. Det här är en återgång till de allra tidigaste rollspelen. De som delades av unga pojkar med våldtäktsfantasier lurkande i huvudet.

Orx handlar om - gissa? - Orcher. Det är en ytlig titt på spelvärldens mest missbrukade skurkar, kan man väl säga. Det stora problemet med Orx, precis som med många andra "indierollspel" av den här arten är att reglerna får mycket plats (fast de här reglerna är välskrivna, mind you), men världsbeskrivningen är något man hittar på på vägen.När det gäller orchkultur hade det varit roligt att få lite på fötterna, tycker jag.

Hur tacklar jag då att ge en bild av ett spel vars språk jag mer eller mindre lika gärna skulle kunna ha varit utan? Well, det är inte så jättesvårt. Jag får helt enkelt kolla på mekaniken, och se om det är något jag tycker om där.

Regelmekaniken i Orx cirklar runt spelare vs spelare, spelare vs spelledare och spelare vs omgivning. Det är ett riktigt vasst spel ur ett regelperspektiv, och det märks att författaren är mycket mån om att reglerna efterföljs. Tärningarna driver handlingen framåt, något Daegmorgan vill göra gällande är unikt. Kanske för hans rollspelskultur, men jag ser inget unikt i att berätta vad man gör innan man rullar tärningarna. Nåväl.

I Orx finns det tre grundegenskaper, nasty, brute och grok. Nasty är social kompetens och manipulationsförmåga, brute är råstyrka och fysik och grok är intelligens och list. När man skapar sin Orch kan man antingen fördela 24 tärningssidor till sin orchs grundegenskaper, eller bestämma vilken egenskap som skall få en T8, T6 eller T10. Varje konflikt löses med en av de tre grundegenskaperna. Varje orch har också en "descriptor" en egenskap eller ett föremål som ger orchen en fördel när lämplig situation uppstår.

Det finns också en mekanik i spelet som kallas för Öde. Ödet representerar hela världens önskan om att se orchen död. Varje orch börjar med ett poäng i öde och får nya poäng när orchen lånar ifrån spelledarens tärningspool, en mekanik som kommer ifrån själva spelandet. Varje Scen består av tre utmaningar för orcherna att ta sig igenom, och varje scen börjar med en T20 i poolen för varje spelare. När orchen råkar ut för misslyckanden slår spelledaren en tärning för orchens Öde. Allt under det nuvarande Ödet tar livet av orchen.

Den tredje mekaniken värd att nämna är Loot. Loot avhjälper Ödeseffekten lite. Har en orch 5 i Öde och ett föremål med 4 i Loot negeras 4 av orchens Ödepoäng, vilket kan vara praktiskt. Lootvärde kan också användas för att köpa tillfälliga descriptors som försvinner efter att de använts.

På det stora hela är det ett mekaniskt briljant spel, men stämningsmässigt är det rent bedrövligt. Skratta eller gråta? Nja, snarare plocka det som är bra och dumpa resten.


Läs vidare:
Wildhunt Studios hemsida
Orx hemsida

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Thank you for the review, but if the translation of your review I received is correct (I'm afraid I don't speak or read Swedish), I believe whatever translation of the game you used for review was faulty (some of the rules you mention either do not exist in the game or do not function the way your review described).

I would be very happy to go over the rules with you and correct any misconceptions so you have a clearer understanding of the mechanics, if you wish. Just let me know.

However, regarding your claims of chauvinistic and homophobic material in the text, I take such accusations very seriously and would ask you please cite your evidence of such, rather than simply claiming I have expressed such damning ideas.

I ask this as the review on the Velvet Dicebag, a site for homosexual gamers, mentions no such issues with the text, nor have any other readers of a variety of genders and sexual orientations noted any such biases or bigotry.

At any rate, thanks for your time and thanks for reading ORX!

devilkitten sa...

Sorry, I managed to not see this comment for quite a while.

As far as a description of the mechanics, I think that the translation may well garble what I actually wrote. That said, I'm pretty sure I give an accurate account of the mechanics, but by all means, I can double check and correct any errors.

I read the original english version of the Orx rules.

I don't see why I have to post quotes in order for me to think that the game has sexist views and homphobic tendencies? Surely, anyone interested in the book will not only read this review but others as well? Actually, It's fairly improbable that they'll actually read this post as this blog is more or less obscure.

In any case, I'll find the quotes I reacted to and I'll post them.

Raven Daegmorgan sa...

I figured that might be the case, but here are corrections (at least of what the translated review stated the rules were):

- You get three Descriptors at game start, not one. Each Descriptor works whenever you decide to use it, not just in suitable situations.

- Each Scene does not start with a d20 in the pool for each player (nothing is added to the communal pool at scene start; d20's are rare and only earned by the GM via Complications).

- Scenes consist of three or more challenges that can be applied to any orc or combination of orcs.

Those were the three I was able to parse out of the translated review, whether or not they are actually corrections to the rules description you had written, you'll have to let me know.

I'd like to see the quotes so I can try to understand why you think anything in the book was bigoted, and correct future editions if necessary. Thanks!