lördag 7 juni 2008

Kvinnors vrede

Kvinnors vrede av Harriet Lerner är en bok jag plockade upp enkom för en rad på framsidan av boken. "Detta är en handbok i konsten att bli ett eget jag." - DN

DN har alltså uttalat sig. För att bli ett eget jag behöver kvinnor handböcker. Jaha minsann.

Det visar sig sedan att boken till största delen handlar om hur man hanterar familjerelationer och gräl inom familjen och hur man för det mesta kan härleda dem till att en part är underfungerande och den andra överfungerande. Lerners tes är att kvinnor ofta får lära sig att sätta sina egna "jag" åt sidan för att serva man och barn i en familj, att vi som kvinnor inte bara är underlägsna i samhället i stort, men att vi även ses som underlägsna och de som skall uppoffra sig i familjen.

Jag har inte själv varit med om några av de situationerna Lerner tar upp, kanske är jag familjens svarta får i det att jag vare sig är gift, har några konflikter med min mamma eller har några barn som tar av min tid och identitet.

Förvisso ger boken en hel del insikter i varför människor - framförallt kvinnor - beter sig som de gör, men har man en så svag självuppfattning som de flesta av de hon ger exempel på i boken så börjar jag helt plötsligt förstå de kvinnor som förstorar brösten, plastikopererar sig och gör sig vackra för att bli omtyckta. En kvinnas värde ligger i hur väl hon kan ta hand om andra och hur attraktiv hon är. Vilket för mig känns helt sjukt.

I vilket fall som helst kan det säkert vara en värdefull bok om man känner sig osäker på livet och osäker på relationer. Det finns en del tips som kan vara användbara, men för det mesta handlar det om teori, inte praktik, om självrannsakan, inte om färdiga recept på hur man tar sig ur förhållanden eller hur man blir ett starkare jag.

Läs vidare:
Harriet Lerners hemsida

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , ,

Inga kommentarer: