fredag 18 april 2008

Porr - en bästsäljande historia

Boken heter "Porr". Bara det borde ha avskräckt mig i min borgerliga prydhet, men efter att ha läst både "Under det rosa täcket" och "Porr, horor och feminister", så har jag nu drabbats av det där elaka viruset research igen. Nu är jag inte direkt benägen att sätta mig och gå igenom en mängd porrfilmer själv, så jag valde istället att läsa Mattias Anderssons bok om porrindustrin.

Det visar sig vara en välunderbyggd bok som innehåller många samtal både med "porrmagnater" och de stackars utnyttjade porrskådespelarna och modellerna - som visar sig vara varken utnyttjade eller särskilt bedrövade över sitt grymma (?) öde. Visst finns det de som mått dåligt och blivit utnyttjade i porrsammanhang, men de verkar ligga på ungefär samma nivå som de som årligen slits ut genom vårdarbete eller liknande arbetsplatser där moralen är låg och betalningen obefintlig. De få undantagen handlar om barn- och våldssex, men det är som skrives till synes undantag. Rötägg återfinns som bekant överallt. Återigen, precis som i Petra Östergrens bok, så handar det snarast om en moralpanisk hysteri som fått sitt utlopp genom att ett fåtal politiker bestämt sig för att från sin egen synvinkel bestämma vad som är rätt och fel i sexuella sammanhang. Den egna sexualiteten är "normen", allt som ryms utanför är perverst oavsett om de som utövar sin sexuella böjelse tycker om det eller inte.

Boken tar också upp den "lönsamma" porren och visar på att visst är det förhållandevis lättförtjänta pengar för skådespelarna (framförallt de kvinnliga - porrmodell och skådespelare är det mig veterligen enda yrke där kvinnor har en bättre lönebild än männen) men det finns inte ett spår av de porrimperium som det pratas om i media. Miljarder reduceras snart till miljoner, om ens det, och porren hamnar pinsamt långt ner i listorna på världens mäktigaste industrier.

Boken är som sagt välresearchad och välskriven, med en tendens att framkalla ett och annat gäsp. Det är mycket siffror, och trots sin titel handlar det knappast om någon sexuellt upphetsande bok. Lite torr och tråkig, kort sagt, en bedrift av författaren, med tanke på vilket ämne som avhandlas.

För den som är intresserad av att undersöka myten om porren - och kanske även för de som tror att porr är en lönsam affär - är det här en bok värd att läsas. Jag rekommenderar den, om inte annat så för att förse den hugade debattören med lite ammunition i porrdebatten.

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

Inga kommentarer: