lördag 19 april 2008

Thunderhead

Ett av mina mindre tilldragande drag vad det gäller litteratur är min förtjusning i thrillers, helst med en övernaturlig touch. Douglas Preston och Lincoln Child brukar skriva just den typen av berättelser jag sitter och läser enbart för att koppla av om kvällarna. "Thunderhead" är inget undantag.

Thunderhead centrerar sig runt en arkeologisk expedition ledd av den unga och vackra (självklart - Lincoln och Prestons böcker innehåller inga fula människor. och är de fula är de förmodligen skurkar) Nora Kelly, som genom ett 16 år försenat brev från sin far har möjlighet att hitta den gamla Anazasistaden Quivira. Med hjälp av ett ganska brett persongalleri tar sig hon och sina kompanjoner ut i Utahs övergivna kanjoner.

Allt man begär av en snabb skräckbok finns med. Rivaliteten inom gruppen, oförklarliga och hotfulla händelser och en natur som sätter gränser för hur länge de kan klara av att leta efter den legendariska staden. Katastroferna följer på varandra, och att expeditionen inte ger upp är enbart ett utslag av den vilja Kelly uppvisar. Hon är fast besluten att visa att hennes far inte enbart var en värdelös alkoholist utan även en skicklig arkeolog.

Det är onekligen en sidvändare, och jag behöver knappast använda mycket av min hjärnkapacitet för att följa med i de snirkliga upptåg författarna tar mig med på. Det är också en snabbläst och rolig bok, som ger mig som rollspelare många intressanta uppslag på thrilleräventyr.

Kort sagt är det här gränslöst underhållande, lite över genomsnitt när det kommer till intelligensnivå (om jag nu jämför med andra liknande böcker) och lika kul som att sätta sig att glo på en trevlig thrillerrulle. Kanske till och med trevligare, eftersom jag får öva min fantasi en smula.

Läs vidare:
Douglas Preston och Lincoln Childs hemsida

Intressant?

Andra bloggare om:
, , , , ,

Inga kommentarer: